چاقی خطر زوال عقل را در زنان 31 درصد افزایش می دهد

4 ژوئیه 2020- محققان اعلام کردند که چاقی شانس ابتلا به زوال عقل را در زنان در دهه ی پنجم زندگی افزایش می دهد.

تیمی از کالج دانشگاه لندن (UCL) بر روی تأثیر اضافه وزن بر مغز تحقیق می کنند. بطورکلی آنها دریافتند که چاقی خطر ابتلا به زوال عقل را 31٪ افزایش می دهد و در زنانی که دارای چربی زیادی در ناحیه ی شکمی هستند، احتمال این بیماری حتی به 39٪ افزایش می یابد.

دکتر Cadar، نویسنده ارشد این مقاله از پژوهشکده اپیدمیولوژی و مراقبت های بهداشتی UCL ، گفت: ما شواهد جدیدی یافته ایم که نشان می دهد چاقی ممکن است از نظر خطر زوال عقل پیامدهای مهمی داشته باشد، بهمین دلیل نظارت بر شاخص توده بدنی افراد (BMI) و اندازه ی دور کمر می تواند برای جلوگیری از هرگونه تغییر احتمالی در سلامت مغز مفید باشد.

وی افزود: از این رو کاهش وزن تا سطح مطلوب، با اتخاذ الگوهای سالم و متعادل غذایی، از جمله رژیم غذایی مدیترانه ای، ورزش بدنی مناسب و کاهش مصرف الکل در کل دوره زندگی، به بزرگسالان توصیه می شود.

این مطالعه شامل جمع آوری داده های بهداشتی از بیش از 6500 نفر به عنوان نمایندگان جمعیت انگلیس بود.

پروفسور Steptoe ، یکی از نویسندگان این مقاله، از انستیتوی اپیدمیولوژی و مراقبت های بهداشتی UCL و مدیر مطالعه ی طولی سالخوردگی در انگلیس، گفت: دمانس یکی از مهمترین چالش های بهداشتی قرن بیست و یکم است که می تواند پیر شدن سالم جمعیت را تهدید کند. یافته های ما حاکی از افزایش سطح چاقی است، که این مشکل را پیچیده تر می کند. با شناسایی عواملی که تحت تأثیر عوامل سبک زندگی هستند و ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند، ما امیدواریم که بتوانیم با انجام مداخلات بهداشت عمومی مناسب، نه از تمام موارد زوال عقل بلکه از بخش قابل توجهی از آن جلوگیری کنیم. این یافته ها در ژورنال بین المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/obesity-raises-dementia-risk-by-31-per-cent.html